شهدای هسته ای ایران

مطالبی اعم از عکس و زندگی نامه و ... از شهیدان ایران زمین

شهدای هسته ای ایران

مطالبی اعم از عکس و زندگی نامه و ... از شهیدان ایران زمین

مشخصات بلاگ

یادگاری از من...
وبلاگی برای ادای دین نسبت به مقام کسانیکه آرزوی رسیدن به مقامشان را دارم...
***شهادت***

بایگانی
نویسندگان
Instagram

انرژی هسته ای یا انرژی اتمی، نام نوعی از انرژی و حاصلِ تغییراتی درهسته یا بخش مرکزی وکوچک وسنگینِ اتم هاست. انرژی هسته ای به دو روش تولید می شود. روش اول را«شکافت هسته ای» می نامند. در این روش، هسته ی سنگین یک عنصر رادیواکتیو نظیر اورانیوم یا پلوتونیم ، به دو بخش تقسیم می شود. این تقسیم یا شکافت، با آزاد شدنِ نوترون هایی همراه است که به هسته های دیگر برخورد می کنندو باعث شکافت آنها می شوند و در نتیجه، یک واکنش زنجیره ای را به وجود می آورند. به کمک ماده ای به نام «کُندکننده» ، سرعت تصادم نوترون ها را کاهش می دهند. به این ترتیب، هم نوترون ها در شکافتِ هسته های دیگر مؤثر تر عمل می کنند و هم دمای«کُند کننده» بالا می رود. گرمای حاصل را برای گرم کردن آب و تولید بخار به کار می گیرند. بخار، توربین ها را راه می اندازد و الکتریسیته تولید می شوند.

 

 

شکافت هسته ای

 

روش دوم تولید انرژی هسته ای، همجوشی نام دارد. دراین روش، هسته های سبک به هم می پیوندند و انرژی تولید می کنند. مزیت انرژی هسته ای آن است که از مقدار بسیار کمی سوخت، انرژی عظیم و مفیدی به دست می آید. علاوه بر آن، در این روش، گازهای زائد که پدیدآورنده ی اثر گلخانه ای هستند تولید نمی شوند. اما مشکلی که مطرح می شود، دشواری ذخیره سازی و نگهداری پسمانده ی اتمی است که هزینه ی سنگینی نیز دارد. تعمیر و نگهداری رآکتورهای اتمیِ قدیمی نیز بسیار دشوار و پر هزینه است و همواره احتمال کوچکی وجود دارد که اشتباهی رخ دهد و حادثه ای ناگوار و فاجعه ای عظیم به وجود آید.

منبع : http://www.nuclearenerjy.blogfa.com
  • محمدرضا عادل خانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی